1. Функції шкільної бібліотеки та її роль у навчально-виховному процесі
«Бібліотеки – це скарбниці
всіх багатств людського духу»
( Г.Лейбніц )
Бібліотека – це бібліотечно-інформаційний центр. Навчально– виховний процес школи повинен бути спрямований на виховання в учнів культури та творчості. Вона повинна забезпечувати саморозвиток особистості, духовний розвиток, навчити їх мистецтву жити. Саме у цьому процесі має брати участь шкільна бібліотека.
Робота бібліотеки повинна спрямовуватись на інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу, який передбачає навчання учнів мистецтву жити, високій майстерності у творчій побудові свого буття, що базується на глибокому його знанні, розвиненій самосвідомості, оволодінні технологією програмування, конструювання і здійснення життя, як індивідуально-особистісного життєвого проекту.
Для того, щоб швидко і ефективно забезпечувати та задовольняти інформаційні потреби, інтереси учнів і педагогів, бібліотека в школі повинна стати бібліотечно-інформаційним центром. Традиційними засобами інформації шкільних бібліотек є фонд книг, газет, журналів, довідкових видань, а для більш розвинених шкільних бібліотек притаманні і нетрадиційні засоби інформації: комп’ютерні програми, бази данних, відеоматеріали. Шкільна бібліотека поєднує традиційні бібліотечні функції і надання різної інформації на базі сучасних телекомунікаційних технологій, що значно розширює інформаційні можливості бібліотек.
Структура в шкільній бібліотеці складається з абонементу, читального залу, книгосховища, довідково-бібліографічного пункту.
Шкільна бібліотека сьогодні повинна в повній мірі забезпечувати доступ до інформаційних ресурсів і комп’ютерних технологій – необхідна умова формування сучасної шкільної бібліотеки.
Поліпшення бібліотечно-інформаційного обслуговування учнів і вчителів можливе також за умови вдосконалення довідково-бібліографічної діяльності бібліотеки. Довідково-бібліографічний апарат бібліотеки складається з алфавітного, систематичного каталогу, довідково-інформаційного фонду з педагогіки, психології, систематичної картотеки статей, краєзнавчої картотеки.
Основні завдання шкільних бібліотек на сучасному етапі:
інформаційне забезпечення всіх аспектів навчально-виховного процесу школи у засвоєнні програмних знань, самоосвіті школярів;
створення комфортного бібліотечного середовища;
комп’ютеризація бібліотек, підключення до Інтернету;
виховання інформаційної кільтури учнів, прагнення їх до пошуку інформації;
формування електронних каталогів.
2. Діяльність шкільного бібліотекаря.
Співпраця з учнівським та педагогічним колективом.
«Школа повинна бути царством книжки».
(В.О.Сухомлинський)
Професія бібліотекаря тісно пов’язана з книгою, адже книга – джерело мудрості і знань.
«Для мене книга – світло дня,
Для мене книга – зорі ночі…
Моя сім’я, моя рідня,
Мій розум, серце моє, очі…
Без книги я не проживу
Вже, як без вирію лелека…
Я і крізь вічність проживу
В отім святім – бібліотека…
В енциклопедіях знайду
Для вас усі найкращі гасла
І з ними у серця прийду,
Щоб свічка помислу не згасла.
Бо книга – то і світло дня,
Бо книга – то і зорі ночі…
Моя сім’я, моя рідня,
Мій розум, серце моє, очі…»
(Петро Гоць)
Книга –бібліотекар – читач – це нерозривний ланцюжок, який пов’язує ці три нероздільні слова.Не може існувати бібліотека без книги, а книга без читача.
Невід’ємною частиною в роботі бібліотекаря є співпраця з активом бібліотеки. В кожному класі є учень або група учнів, які відповідають за збереження підручників. Постійно проводяться рейд-перевірки. З учнями, які порушують правила збереження підручників, проводяться бесіди про бережливе ставлення до книги. Кожного року проводиться в школі акції: « Живи, книго!», «Подаруй бібліотеці книгу».
Бібліотека нашого навчального закладу бере активну участь у проведенні різних заходів. Бібліотекар проводить бібліотечні уроки, готує книжкові виставки до заходів, знаменних та пам’ятних дат, проявляючи свою зацікавленістьу співпраці з учнями, вчителями, батьками. Систематично проводяться огляди методичної і навчальної літератури на педрадах, методоб’єднаннях.Шкільна бібліотека – доступне джерело інформації для учнів, яке забезпечує їх інформаційними ресурсами, місце соціальних комунікацій, де зустрічаються учні різного віку, вчителі, тому бібліотеки повинні бути модернізованими та привабливими.
3. Завдання шкільної бібліотеки:
· сприяти реалізації державної політики в галузі освіти, розвитку виховного процесу, вихованні в учнів культури національної свідомості, виховання дбайливого ставлення до книги як головного джерела знань;
· виховувати в учнів інформаційну культуру читання, формування вміння користуватись бібліотекою, її послугами, книгою;
· забезпечувати ріст професійної компетентності педагогічних кадрів;
· сприяти самоосвіті учнів за допомогою різних форм і методів бібліотечної роботи.
Діяльність бібліотеки спрямована на:
- комплектування, обробку та збереження основного бібліотечного фонду та фонду навчальної літератури;
- організацію та ведення довідкового апарату бібліотеки;
- ефективне обслуговування користувачів бібліотеки шляхом надання інформаційно-бібліографічної підтримки навчальної, творчо-пізнавальної, самоосвітньої діяльності учнів.
4.Основні напрямки роботи бібліотеки:
- формування інформаційно-бібліографічної культури учнів шляхом проведення уроків інформаційної культури;
- вивчення, формування та задоволення потреб у книгах та інформації;
- популяризація літератури шляхом проведення масових заходів спільно з педагогічними працівниками, активом бібліотеки;
- робота з батьками, анкетування, опитування;
- формування книжкового фонду бібліотеки, робота з фондом підручників.
Шкільна бібліотека є важливим інформаційно – методичним центром по забезпеченню навчально – виховного процесу. Робота бібліотеки надзвичайно багатогранна, це, перш за все, методично – інформаційний центр, де учні та вчителі знайомляться з новими напрямами виховного та навчального процесу. Вона впроваджує різноманітні форми роботи, а саме: книговидачу, відкритий доступ до фондів, тематичний підбір літератури для класних годин, педрад, шкільних свят.
Уся робота спрямована на:
· бібліотечно-інформаційне обслуговування користувачів у забезпеченні всіх напрямів навчально-виховного процесу в засвоєнні як програмних, так і позапрограмових вимог, у самоосвіті;
·уведення в роботу бібліотеки новітніх технологій;
· формування в учнів умінь та навичок бібліотечного користувача;
· усебічне сприяння підвищенню фахової, педагогічної майстерності вчителів, вихователів, батьків шляхом популяризації педагогічної літератури і надання інформації про неї;
· виховання в учнів інформаційної культури - сталого прагнення до пошуку інформації, свідомого добору джерел, навичок систематизації та особистої оцінки;
· координація діяльності бібліотеки з громадськими організаціями.
Основне завдання бібліотеки і бібліотекаря – навчити дитину любити книгу, навчити учнів - читачів користуватися бібліотекою, її фондами довідково – бібліографічним апаратом, володіти навичками самостійного вибору книг для читання, користуватися книжковими виставками, рекомендаційними списками, тематичними папками.
Коментарi